3 viktiga skäl varför du måste jobba med design i din webbutveckling

Här är en intervju med Joe Meersman som är Group Experience Director Analytics på IBM. Han berättar varför design är en av dina viktigaste ingredienser för att lyckas. 

– Jag fick tillfället att prata med Joe Meersman som är ansvarig för analysavdelningen på IBM. Han fullkomligen älskar design och ser att det är en av de viktigaste ingredienserna för att man skall lyckas med data i sin affär.

IBM har idag 44 platser som jobbar med design, data och analys. Inom kort öppnar de en studio i Stockholm.

Vad är då problemet med att börja agera på data?

Du måste börja med användarnas beteenden, vilka behov de har och vilka mål som de vill att man ska uppfylla innan du börjar skapa lösningar för dem. Allt för ofta börjar man titta på lösningar innan man ens har identifierat problemen.

Låt oss ta en metafor om hur det fungerar!

Din kökslåda har ofta massor av onödiga saker i den. Precis så ser det ut med data på många företag. Man måste komma åt köksgeneralen så att man får access till lådan och kan börja sortera vilken data som är relevant. Om du inte får tillgång till ”datalådan” kan du aldrig börja optimera och förbättra den.

Här är Joes tre hetaste tips om du skall göra för att börja agera på data:

1. Du måste få access till data och få reda på vilken strategi företaget har så att du kan anpassa designen utifrån den, för att uppfylla kundernas behov.

2. IBM har ett stort fokus på slutanvändare och vill  hjälpa dem med deras problem.  IBM rekommenderar lösningar som svarar på deras behov, med hjälp av en effektiv data-design.

3. Behov, beteende och mål måste uppfyllas i en designprocess och man måste alltid få med processägaren i arbetet. Du måste även vinna deras förtroende för att komma fram till en bättre lösning. Även om du känner dig bekväm med att du har en bättre lösning måste du få med dig processägaren för att kunna skapa långsiktig förbättring.

”Du måste alltid utgå från kundupplevelsen när du skall bygga nya lösningar, kunderna är ärligt talat inte intresserad av era produkter och tjänster. De är bara intresserade hur era produkter och tjänster kan hjälpa dem i deras vardag.”