Alibabas ”Singles’ Day” slog försäljningen under Black Friday och Cybermonday tillsammans

Att Black Friday är en stor shoppinghändelse i USA vet de flesta redan, men hur många visste att årets största shoppingdag faktiskt är den kinesiska ”Singles’ Day” den 11 november?

E-handelsportalen Alibaba sålde under dagen i år för totalt 212 miljarder kronor, dubbelt så mycket som Black Friday och Cybermonday tillsammans genererade i försäljning i USA under 2016.

Fram till för några år sedan var Singles’ Day en liten tillställning som sågs på med humoristiska ögon. Men så bestämde sig Alibabas grundare Jack Ma för att göra det till en dag fylld med rabatter. Idag, tio år senare, har det visat sig vara ett mycket lyckat grepp, och såväl online som i företagets fysiska butiker flockades folk under hela dygnet. För att underlätta betalningen utrustades även de drygt 100.000 fysiska Tmall-butikerna med teknik för ansiktsigenkänning.

Under förra året såldes produkter för totalt 17,8 miljarder dollar på 24 timmar, att jämföra med försäljningen i USA som mellan thanksgiving och Cybermonday uppgick till 12,8 miljarder dollar. I år sålde Alibaba för 18 miljarder på bara 13 timmar, och slutresultatet landade på häpnansväckande 25,3 miljarder dollar, mer än dubbelt så mycket som försäljningen i USA. Även om Black Friday och Cybermonday förväntas slå nya rekord i år är det osäkert om de kommer kunna toppa Alibabas försäljning. Ekonomin i Kina växer med rasande fart, och med ökat kapital ökar givetvis även konsumtionen.

Under Singles’ Day var det rea på såväl kläder och kosmetika som hushållsprodukter och elektronik. Många försäljare passade även på att skämta med grundtanken bakom Singles’ Day och erbjöd exempelvis en livstidsförsörjning av spriten Baiju för 11.111 Yuan (ca 14.000 SEK), eller en utökad virtuell varukorg. Många kinesiska handlare har nämligen en begränsning på antalet artiklar i varukorgen för att underlätta hanteringen. Genom att köpa extra utrymme gick det dock att lägga till fler produkter samtidigt, och inte riskera att produkter tog slut eller att fortsatt shopping fördröjdes på grund av hög belastning på sajten.

Eventet uppmärksammades även genom en stor gala som Alibaba anordnade. Under galan deltog ett flertal kändisar, bland annat Pharrell, Nicole Kidman, Jessie J och Maria Sharapova och galan sändes även live på Alibabas egna videokanal samt på tre av kinas TV-nätverk. Det var med andra ord en mycket stor tillställning, och frågan är om vi inom kort kommer att börja fokusera på Singles’ Day istället för Black Friday även här i Sverige.