Facebook gör sig redo för virtuell verklighet

Sedan uppköpet av VR-företaget Oculus Rift för tre år sedan har Facebook sakta men säkert gjort sig redo för att anpassa sin plattform för virtuella verklighet. Och nu kan du också börja experimentera med formatet.

Digitala marknadsförare letar konstant efter nya format som ska fånga konsumenternas intresse. Virtuell verklighet kan likt AR ge konsumenten en ‘smak’ för produkten eller tjänsten innan köp. Du kan få se hur kläderna du är intresserad av ser ut på dig. Du kan få gå omkring på hotellet och besöka poolen innan du bokar resan. Du kan gå på konserter, matcher och mer i VR. Möjligheterna med VR är oändliga bara tekniken håller hela vägen in i mål. Just nu är det lite i sin linda men utvecklingen fortsätter att gå framåt.

Facebook vill nu ge oss alla möjligheten att publicera 360-gradersvideo eller och VR-upplevelser i nyhetsflödet. Här är en möjlighet för snabbfotade aktörer att nå ut till miljontals användare.

Om du ännu inte ser möjligheten att lägga ut 360-gradersvideo eller VR-upplevelser i nyhetsflödet så är det på gång. Facebook, som vanligt, rullar sakta ut detta världen över.