Google inför nya verktyg för att hjälpa publicister

I början av veckan bjöd Google in till ett event för publicister där de presenterade sitt nya Google News Initiative. Programmet innebär en realisering av de löften som företaget gav i höstas om att hjälpa publicister att nå ut till en bredare publik och utveckla affärsmodeller för en lönsam verksamhet.

Under eventet berättade Googles chef för affärsutveckling, Philipp Schindler, om initiativets tre huvudsakliga mål.

  • Höja upp och stärka kvalitetsjournalistik
  • Utveckla affärsmodeller som bidrar till långsiktig lönsamhet
  • Ge kraft till nyhetsorganisationer genom teknisk utveckling

Av dessa tre är punkt två den som sannolikt är mest intressant för publicisterna. De har stadigt sett sina inkomster minska och flera har fått lägga ner sin verksamhet på grund av att de helt enkelt inte har råd att driva sina verksamheter. Allt fler användare har reklamblockerare installerat, vilket har minskat annonsintäkterna, samtidigt som allt färre vill prenumerera på nyheter eftersom de oftast hamnar på någon gratissajt där det går att läsa nyheterna ändå.

I det nya programmet finns funktionen ”Subscribe with Google” vilket innebär att användare genom några enkla klick kan börja prenumerera på olika nyhetssajter. För de som har betalningsinformation sparad på Google (exempelvis i Google Pay) kan det vara så enkelt som två klick, något som bland annat The Washington Post demonstrerade under eventet. Genom att verifiera sig med sitt Google-konto blir det enklare för användare att både prenumerera, och att komma åt nyheterna senare. Förutsatt att de är inloggade i sin webbläsare sker passagen genom publicistens betalvägg sömlöst.

Även de som redan har en prenumeration kan meddela Google detta. Effekten kommer bland annat bli att nyheter från publicister där de har en prenumeration kommer högre i sökningarna på Google, de slipper dessutom få reklam för att bli prenumeranter på en tidning de redan prenumererar på.

Utöver att göra det enklare att starta en prenumeration kommer Google inom kort även att lansera verktyget ”Propensity to Subscribe”, vilket i praktiken innebär att Google, baserat på publicistens nuvarande prenumeranter hittar andra användare som liknar dem. På så sätt hoppas de kunna leverera reklam och förslag på prenumerationer till personer som är mer sannolika prenumeranter än att sikta på allt som rör sig. Det nya verktyget beräknas göras tillgängligt senare under året.

Googles försök att lyfta nyhets- och publicistvärlden är lovvärd, och ett viktigt steg bort från den väg vi varit på ett tag, där fejknyheter och trollfabriker fått allt större makt. Genom att bidra till att kvalitetsjournalistik och tillförlitliga publicister får ökad synlighet kan de hjälpa till att stärka demokratiska världen och en oberoende nyhetsrapportering. Google tar visserligen en procentandel av prenumerationsintäkterna, men dessa är enbart till för att täcka de kostnader som de har, och är inte avsedda att vara en inkomstkälla för Google själva. Det blir helt enkelt en reklamutgift för publicisterna, som redan är inbakad i intäkterna som reklamen ger.