Undersökningen kring Rysslands inblandning i det Amerikanska presidentvalet genom annonser på Facebook fortsätter. Som en direkt följd av detta har Facebook redan gjort en del förändringar av sina policys. Den senaste innebär en mer omfattande identitetsverifikation när du vill göra annonser med politiska budskap.

Utredningen kring den ryska inblandningen i USAs presidentval avslöjar allt mer. Senast visade siffror på att ryska agenter skapat över 120 sidor på Facebook, som tillsammans delat över 80.000 inlägg. På Twitter återfanns 2752 motsvarande konton och även genom Googles AdWords har ryska intressen försökt påverka valet. Totalt har 126 miljoner amerikaner nåtts av budskap från dessa ryska trollkonton.

Mot bakgrund av det är det föga förvånande att Facebook nu agerar. Ett sätt att undvika liknande händelser i framtiden är deras helt nya process för att verifiera vem som står bakom ett konto eller en annons som har ett politiskt budskap. Det är framför allt valet av målgrupp som hissar röd flagg hos Facebook. I ett uttalande säger de att ”annonser som använder målgruppstermer som relaterar till sociala, religiösa eller politiska frågor kan komma att kräva extra kontroll innan annonsen börjar visas”.

Cocopanda rabattkod

Det innebär att du som vill kunna rikta budskap baserat på någon av dessa tre faktorer kan behöva vänta på att verifieringen gått igenom innan din annons kommer igång. Det kan därför vara värt att tänka till på vilka grunder du väljer ut de som du vill rikta dig till, så inte din annons riskerar att komma ut senare än planerat. Exakt hur verifieringsprocessen går till framgår dock inte, bara att du kan förvänta dig en länge handläggningstid i dessa sammanhang.

Även Twitter inför restriktioner kring politiska frågor, och informerar bland annat användare som ser en politisk annons om varför de får se den, samt vem som betalat för annonsen. Allt för att skapa ökad transparens och minska risken för att något liknande Rysslandsinblandningen ska hända igen.