För en månad sedan lade Snapchat till ”context cards” som gav marknadsförare möjlighet att lägga till ett kontaktkort med exempelvis länkar, information, recensioner och tips. Nu går det även att lägga till funktionen när du skapar geofilter eller sponsrade linser, något som kan göra det enklare att konvertera kunder direkt från Snapchat.

De marknadsföringsmässiga funktionerna i Snapchat har länge legat efter övriga sociala kanaler, men på senare tid har de lagt till flera funktioner för att göra det enklare för marknadsförare att använda kanalen och mäta effekterna av sina kampanjer. Context cards för geofilter och sponsrade linser är den senaste funktionen som nu läggs till.

De som nu ser en snap med ett geofilter eller en sponsrad lins där context card är aktiverat kan svepa uppåt på snappen för att få mer information. I kortet kan sedan exempelvis en länk till företagets hemsida finnas, och det blir därmed en tydligare koppling mellan aktiviteter på Snapchat och ett specifikt marknadsföringsmål.

Som marknadsförare får du tre olika typer av information från dina context cards: Intryck, klick och click-through-rate. Det vill säga hur många som tittade på kortet, hur många som klickade på det och hur många som klickade sig hela vägen till en önskad call-to-action på hemsidan. Du kan dessutom lägga till fler funktioner i själva länken för att få ytterligare information för din kampanj och kunna följa användare när de rör sig från Snapchat till din sajt.

En av de första att använda den nya funktionen är filmbolaget Lionsgate, som gjort ett sponsrat filter för att driva upp intresset för deras nya film Wonder. Genom context kortet kan användarna få mer information om filmen, samt köpa biljetter direkt.

Den nya funktionen är än så länge helt gratis, men sannolikt kan den komma att kosta pengar om det visar sig ge bra effekt för marknadsförare. Initialt finns funktionen dock bara i USA, men Snapchat räknar med att rulla ut den i resten av världen under början av 2018.

En begränsning med contextkort-funktionen är dock att den enbart är synlig för de som ser en snap, och inte för de som leker med filtret eller linsen. Det är potentiellt något som kan minska konverteringen, eftersom de som testar en ny lins sannolikt är mer intresserade av företaget bakom än de som bara ser den färdiga snappen. Om det kommer ändras i framtiden är dock oklart. Däremot säger Snapchat i ett uttalande att de inom kort kommer göra det möjligt att lägga till djupare länkar i context cards, vilket gör det möjligt att länka direkt till en egen app från Snapchat.

Den nya funktionen kan göra det enklare för marknadsförare att se direkta effekter av kampanjer på Snapchat, och tillsammans med den pixel som de släppte för några veckor sedan börjar Snapchat nu kunna bli ett bra verktyg att använda för marknadsföring.