Med stor förväntan stängde jag av min reklamblockerare

Jag hatar verkligen annonser som inte har någon koll på vad jag gillar. De ödslar inte bara bort min tid utan också annonsörens pengar. Det var ändå med stor förväntan som jag stängde av min reklamblockerare, för tänk om de äntligen lyssnat på mig.

Jag har verkligen vänt ut och in på mig själv innan jag satte mig ned för att skriva den här artikeln. Jag vill inte att chefsredaktören ska bli ledsen, att analysavdelningen ska känna sig dumma eller att säljchefen ska må dåligt. Jag vill att alla ska vara glada, speciellt en dag som denna då tidningen fyller 73 år. Den här artikeln handlar ju inte bara om Expressen. Den berör alla webbplatser som har annonser på sina sidor. Det bara råkade vara så att jag var på Expressens sajt när jag fick tanken.

Det var när jag senast surfade till Expressen.se för att se vad som hänt i världen som jag fick tanken – tänk om de läst mina artiklar om dåliga annonsformat och tagit bort dem. Förväntansfull stängde jag av min reklamblockerare och lutade mig fram mot skärmen.

Nej, nej, nej, neeeeeej! Det är fortfarande samma dum-annonser och retargeting-helvetes-annonser på sidorna.

Vad krävs för att ni ska förstå att annonser som visar produkter som jag redan tittat på bara irriterar och annonser som inte ens är i närheten av mina behov inte gör något annat än stör.

Snälla läs och lär så att ni nästa gång inte ödslar bort min tid och annonsörens pengar:

Casinonannons från Storspelare
Jag är inte en gambler. Så är det bara trots att ni hela tiden försöker få mig att spela bort mina pengar med en massa spelannonser Jag vet inte ens hur Casino fungerar och vad jag läst är oddsen riktigt dåliga för att jag faktiskt ska vinna något.

Annons om tillsatsmaterial för svetsning och lödning från Meltolit
Tro mig, om jag skulle svetsa något så skulle det snarare resultera i en brännskada än något händigt. Jag kan varken hamra, måla eller fila så svetsa känns mycket långt borta. Ni kanske tänker nu att alla killar kan svetsa men jag är inte den händiga typen, har aldrig varit. Kanske ni kan rekommendera någon slöjdkurs för nybörjare istället, det skulle jag ha mer nytta av.

Retargeting-annonser om Surfbrädor, våtdräkter och surfväskor
Fem stycken olika annonser om surfbrädor och våtdräkter. Vår redaktör föreslog surfning som en kul sport på semestern och tipsade då om några sidor som jag sedan besökte.  Men efter diskussion med min kompis har vi bestämt oss för att åka på skidsemester istället. Skidor skulle vara intressanta att titta på, även om jag redan har ett par. Har definitivt ingen nytta av en surfbräda eller våtdräkt på alptoppen.

På era sidor har ni haft elva tillfällen att erbjuda mig något som jag faktiskt skulle kunna vara intresserad av. Elva gånger som ni kunde ha berikat mitt besök med något häftigt, kul, nyttigt och som svarat på mina behov. Istället kastar ni bort dessa möjligheter med prylar och tjänster som jag aldrig någonsin kommer vilja använda eller köpa. ‘What a waste’, så att säga.

Allt prat om avancerade teknik som prediktiv marknadsföring, Big Data och AI så är vi ändå kvar på 40-talet med synen på vad konsumenter vill ha. Det har liksom inte hänt något sedan dagen då man för första gången publicerade en helsidesannons och sköt hagelbössa på svenska folket.  Jag förstår inte hur det ens kan vara möjligt med tanke på alla briljanta talanger som jobbar med detta. Vad är problemet?

Det är med stor besvikelse som jag slår på min reklamblockerare igen. Kanske nästa gång.