NBCUniversal i USA anser att de nyligen lanserat den första enhetliga reklammätningen för rörlig bild.

”First unified ad metric” är orden som de beskriver sin mätning med. Den slår samman data från live, one-demand, time-shifted och annonsvisningar på alla plattformar. Förhoppningen är att deras egenutvecklade mätning ska visa vart skåpet ska stå och att fler börjar använda den här mätningen, i USA och resten av världen.

Mätningen baseras på ett sammanslaget resultat från tredjepartskällor för att få ihop det linjera och digitala tittandet och slutresultatet ska, enligt NBCUniversal, ge annonsörer ett värde för alla plattformar som kan ha sett reklamen. Reklamen räknas när man sett klart den. Källor inkluderar Nielsen, comScore, Moat och andra.

Enligt NBCUniversal är det här ”the industry’s first cross-platform ad solution that only counts digital impressions that are viewed to completion”.

Anledningen till att NBCUniversal själva utvecklar det här är för att de tycker att MRC och andra organisationer agerar för långsamt. De vill ha cross-media-mätningar nu, och inte om ett år.

”We have waited for the industry standard and it hasn’t happened. We can no longer wait because viewership is moving so much further to digital. Consumers are viewing content wherever, whenever they want,” säger Laura Molen.

Nielsen som inte vill känna sig utanför svarar med kommentaren ”We’ve been working closely with NBCU and other key industry leaders on solutions to expand the currency definition so that it takes into account cross-device consumer viewing behavior as well as media owners’ desire for more flexibility in receiving currency credit for audiences to ads. NBCU’s announcement today is a reflection of this work, and we look forward to our continued partnership as we collectively develop and implement new innovations in measurement.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Urbanista rabattkod