Nielsen lanserar internationellt verktyg för simulering och optimering av din marknadsbudget

Nielsen har lanserat ett webb-baserat prognosverktyg som man döpt till Marketing Budget Explorer.

Med verktyget kan marknadsförare utvärdera tusentals olika kombinationer för allokering av sina marknadsbudget och göra olika val i syfte att förbättra sin medieplanering.

I verktyget kan du alltså optimera din marknadsbudget, göra prognoser över utfallet, identifiera olika väger som leder till tillväxt, se över budgeten för olika varumärken i en portfölj, ändra och testa planerna. Utöver detta kan du sedan använda benchmarkdata från över 40.000 varumärken fördelade i olika kategorier, och hur de allokerade sin budget för att nå bästa resultat.

Än så länge finns tjänsten i USA, Kanada, Australien, England, Frankrike, Tyskland och Spanien. Men tjänsten ska rullas ut över hela världen.

”With the launch of Marketing Budget Explorer, we are putting the power of analytics into the advertiser or brand manager’s hands to help make marketing mix modeling data more accessible to key decision makers within companies of all sizes. Nielsen has brought to the market a steady stream of everyday analytic products, leading the drive to foster greater efficiency, growth and automation around media budget allocation decision making,” kommenterar Nielsen.