Tre år efter det att Facebook lanserade en version av sin ”Like-knapp” så att utvecklare kunde lägga till det i sina mobilappar, stänger Facebook ner det för dem.

Från och med den 6 februari 2018 kommer den inbyggda ”Like-knappen” inbäddad i iOS och Android-appar från tredje part inte längre att fungera, meddelade Facebooks utvecklare förra veckan.

Resultatet är att användarna inte kommer att kunna ”Gilla” på den Facebook-sidan som man är inne eller i en artikel från en publicists app som hjälper dem att att öka sin organiska räckvidd i Facebooks nyhetsflöde.

Men webbutvecklare kan dock välja att skapa sina egna knappar i sina appar som länkar till deras Facebook-sidor så att folk kan trycka på dessa knappar i sin tur när de väl har kommit dit (Facebook gör allt för att man skall komma till deras nätverk) för att öppna deras Facebooks app- eller mobila webbplats kopplad till utvecklarens egen sida har en Facebook-talesman kommenterat ändringen.

Det är oklart hur många det är som använder Facebooks inbyggda ”Like-knapp” i sina mobilappar och i vilken utsträckning det spelade en roll i företagets beslut att ta bort funktionen, men helt klart är att man vill att man skall gå vidare till Facebook-appen och inte uppehålla sig i andra appar.

”Vi utvärderar kontinuerligt hur vi bäst kan tjäna vårt utvecklingssamhälle. För att stödja denna insats, har vi nyligen granskat våra produkterbjudanden för att säkerställa att våra resurser är inriktade på att bygga och förbättra de lösningar som skapar mest värde för utvecklare. Som en följd av detta kommer vissa produkter att stängas ned för att vi ska kunna bygga nya produkter till vår utvecklingssamhälle ” direktöversatt från ett inlägg på Facebook i veckan i sin blogg för utvecklare som meddelade avstängningen.

Förutom ”Like-knappen” som man kunde ha i sin app nu försvinner satsar Facebook på sina egna appinbjudningar. Funktionen att app-aktiverade personer skall kunna be sina vänner på Facebook för att prova deras mobilapp.

Cocopanda rabattkod

När Facebook introducerade funktionen i mars 2015, sålde de in det som ett sätt för utvecklare att organiskt öka sina användarbaser i deras appar. ”Word-of-mouth är en viktig drivkraft för organiska installationer på mobilen.

Med app-inbjudningar kombinerar man detta kraftfulla sätt att hitta appen i det sociala sammanhang som vi tillhandahåller för att öka din publik organiskt” med en fortsatt levande sida på Facebooks utvecklarwebbplats som erbjuder appinstallationer.

Men ”organiskt” är ett annat ord än gratis. För företag som använder Facebook för att få sin publik att växa får man mycket lite gratis.