Sveriges största influencer startar eget kosmetikamärke

Att vara en influencer innebär att du marknadsför varor och tjänster för olika företag, men på senare tid har allt fler influencers börjat starta egna bolag och marknadsföra sina egna märken. Nu följer Therese Lindgren, Sveriges största influencer, i fotspåren av bland andra Isabella ”Blondinbella” Löwengrip och Kenza Souiten, och startar sitt eget kosmetikamärke.

Influencermarknaden har på senare år vuxit sig allt starkare, och experter har i olika forum bedömt att influencers kommer att spela en allt större roll i morgondagens marknadsföringsvärld. Men vad händer då när viktiga influencers plötsligt börjar fokusera på sina egna varumärken?

Isabella Löwengrip driver sedan flera år tillbaka sitt eget skönhetsmärke ”Löwengrip Care and Color” och förra året startade Instagramstjärnan Kenza Souiten modeföretaget ”Ivyrevel”. Företag inom de branscherna kan därför inte längre räkna med att marknadsföra sina produkter genom deras kanaler längre. Nu tar även Sveriges mest inflytelserika influencer, Therese Lindgren, klivet över på företagarsidan och skapar tillsammans med kosmetikföretaget CCS Healthcare företaget ”Independent Beauty Sweden”.

Varken Lindgren eller CCS vill säga särskilt mycket till Breakit som kontaktat båda i försök att få kommentarer. Klart är dock att Lindgren kommer att ta plats i styrelsen tillsammans med fyra personer från CCS. VD blir Amanda Wennberg från CCS, medan Lindgren blir Creative Director. Företaget kommer officiellt att lansera en egen skönhetsserie i slutet av februari 2018 berättar Wennberg, men vill sedan inte säga mer om företaget.

Lustigt nog blir förkortningen av Independent Beauty Sweden ”IBS”, vilket är mer känt som ”Irritable Bowel Syndrom”, eller orolig mage, något som många företag sannolikt kan komma att uppleva som en följd av detta. Att Lindgren nu tar klivet över och fokuserar på ett helt eget varumärke inom skönhet gör nämligen att flera av hennes samarbetspartners sannolikt behöver se sig om efter nya influencers som kan marknadsföra deras produkter till en annars mycket svår målgrupp att nå, unga tjejer. Trots det stora inflytande som Lindgren har kan det kännas svårt att associera sig med en influencer som samtidigt är en direkt konkurrent till den egna verksamheten.

Samtidigt är det lätt att förstå lockelsen i att driva sin verksamhet helt med fokus på egna produkter. Vad som blir intressant att se är om följarna kommer fortsätta ha samma stora tillit till influencers om de börjar fokusera på sina egna produkter. Risken är att den opartiska roll som en influencer normalt har nu suddas ut i takt med att de inte längre på ett oberoende sätt lyfter fram produkter och tjänster, utan med ett eget vinstintresse.

Som marknadsförare visar detta dock på vikten av att ständigt vara på tårna gällande influencers, och att kontinuerligt leta efter nya personer att associera sig med. Dessutom kan det finnas en poäng med att använda sig av olika influencers, eftersom dessa har olika inverkan i olika sociala grupper. Exempelvis kan en lokal anknytning och färre följare medföra större individuell inverkan på följarna, vilket leder till högre konvertering än den massiva räckvidd som exempelvis Kardashians har, där många tittar men få konverterar.