Vårt plan var något försenat från Arusha och vi samt de andra ca trettio resenärerna stod och väntade i den varma solen, även vårt bagage låg fint staplade på en vagn bredvid oss. Text och bild: Victoria Larsson

Donald tittade på våra tre gula Samsonite väskor (ja vi har alla likadana..) och sa lite skämtsamt ”här behöver man iallafall inte vara orolig för att bagaget kommer bort”, dem orden skulle han aldrig ha sagt….
En timme senare landade vi på Zanzibar International Airport, glada och upprymda över att få se en ny ö! Vi hann inte mer än knäppa loss våra säkerhetsbälten i planet förrän en flygvärdinnas röst hördes i högtalaren. Hon välkomnade oss inte bara till Zanzibar utan även vänligen meddelade att pga omständigheter kom ingen av passagerarnas bagage med, inkl såklart våra! Helt otroligt eller vad säger man ”Murphys lag”..
Vi fick ingen mer information än det och allas glada miner ändrades snabbt. Tankarna och samtalen runt oss var densamma, vad har hänt med våra bagage, var fanns dem, i vilket land var dem?!
Väl av planet gick vi tillsammans med resten av passagerarna mot bagageutlämningen. Inte nog med att det var ca 37 grader varmt ute, det var säkert ännu varmare inne där vi nu stod tillsammans med de andra snällt i kö för att få rapportera vårt bagage som borta. Det satt en kvinna inne i ett pyttelitet kontor som då skulle gå igenom med oss alla i turordning hur vårt bagage såg ut, hur, många etc etc etc.
Tålamodet var väl sådär och dessutom var våra vänner på hotellet och väntade på oss. Då täckningen på flygplatsen inte var den bästa kunde vi inte ringa och säga att vi var försenade heller.. Tiden gick och många flaskor vatten senare var det till slut vår tur. Vi gick fram till kvinnan och hade som tur var bilder på vårt bagage från flygplatsen i Arusha (Tanzania) innan vi lyfte. Hon tittade på bilderna och sa lite snällt ”all yellow bags” ja precis ALLA våra väskor var knallgula och svåra att missa. Till historien hör också att när Donald (min man) skulle köpa väskorna tyckte han det var en strålande idé med knallgula väskor som är lätta att känna igen medan resten av familjen kände väl hmm ok familjen ”gul” ute och reser.. Nu måste jag ändå ge honom lite kredd för våra gula väskor var verkligen inte svåra att känna igen och ingen annan på planet hade likadana..
Det tog en stund men till slut var hon färdig och vi fick med oss våra kvitton på att väskorna var borta. Flygbolaget skulle naturligtvis höra av sig så snart de visste var i Tanzania, Kenya eller något annat land i Afrika dem hade hamnat i.
Vi satte oss i den taxi hotellet hade skickat 3 timmar tidigare och begav oss mot DoubleTree by Hilton.
Väl framme och incheckade gick vi till restaurangen, tiden hade hunnit bli sent och alla var hungriga. Väl inne i restaurangen satt våra vänner, Jensens och gissa om dem blev glada att se oss! Vi var ju inte bara väldigt sena utan hade inte heller kunnat höra av oss så de var såklart oroliga över vad som hänt och vi berättade hela historien. Efter middagen gick vi till hotell lobbyn för att köpa tandborste, tandkräm och andra småsaker, resten fick vi låna av Jensens med förhoppning om att våra saker skulle komma nästa dag.
Vi gick till våra rum med humöret inte riktigt på topp och då ”vara på Zanzibar” känslan ej infunnit sig än, gick vi och la oss för att sova. Jag stannade uppe något längre för att tvätta våra underkläder…
Trots allt som hänt vaknade vi upp något mer positiva än när vi lade oss, vi var ju trots allt på Zanzibar och skulle ha en vecka med våra vänner och njuta av sol, stränder och bad!
Frukosten var en välsorterad buffé och med all inklusive på hotellet var det skönt att kunna välja lite vad man ville. Efter frukosten gick vi till receptionen för att be dem ringa och höra sig för om flygbolaget hade några nyheter ang bagaget. De fick till svar att våra bagage troligen var kvar i Arusha och skulle komma senare under dagen alternativt hade de åkt till Kenya då vi flög med ett Kenyanskt flygbolag, Precision Air. Ok det var bara att gå tillbaka till shopen på hotellet och köpa solkrämer och badkläder sedan bar det av mot poolen! Den första dagen rörde vi oss inte mer än inom hotellets område förutom en promenad längs stranden. Vår första anblick var hur otroligt vacker strand det var och havet var nog det varmaste vi badat i (då var vi rest en hel del) samt lika kristallklart som havet på t.ex Maldiverna (min favorit).
Vi hade hört att det skulle finnas en hel del försäljare längs med stranden men jag måste säga att de få ”masaijer” som gick runt vänligen respekterade ett nej tack och gick vidare till nästa turist.
Vi hade valt att bo på norra delen av Zanzibar med lagom avstånd till de olika sevärdheter på ön samt med en av Zanzibars bästa stränder, Nungwi, alldeles utanför dörren.
Zanzibar även kallad Unguja på swahili ligger strax utanför Tanzanias kust och tillhör Tanzania. Det bor ca 1,3 miljoner invånare på Zanzibar och huvuddelen av befolkningen är från fastlandet men det finns också en grupp arabättlingar därav kan man se arabiska, persiska influenser runt om på ön.
Vi hade planerat in några mindre utflykter som vi skulle hinna med samtidigt som vi även verkligen ville njuta så mycket som möjligt av att bara vara!
Vår första riktiga dag började komma till sin ända och vi hade varit runt hotellet, vår fina strand och även fått med några besök i receptionen för höra om vårt bagage, men ingen lycka än…
Det hade också hunnit bli nyårsafton och med lånade kläder och härliga vänner så blev vår nyårskväll minst lika rolig och mysig som den kan bli! Gott Nytt år 2017, denna gång på vackra Zanzibar.
Januaris första dag skulle bli att gå längre bort på stranden till ett sköldpaddscenter, Mnarani Marine Turtles Conservation Pond. Centret öppnades 1993 för att skydda och ta hand om sköldpaddor som har fastnat i fiskenät, eller på annat sätt gjort sig illa. Den illegala handeln med sköldpaddor är väldigt utsträckt och många av de arter som lever i haven runt Zanzibar har problem att bevara beståndet. Själva centret var ganska litet men efter en guidad rundtur så hade vi alla blivit mer lärda om hur vi kan hjälpas åt och se till att plocka skräp efter oss på stranden eller om man åker båt att självklart inte kasta plast eller liknande överbord som kan skada allt levande under ytan. Barnen tyckte det var speciellt gulligt att se ”barnkammaren” med bebis sköldpaddor samt ”sjukhusdelen” av centret. Det var både en trevlig, upplysande upplevelse men även tragiskt att djuren far illa.
Efter gick vi tillbaka till hotellet och vi passade även på att plocka upp lite plast vi hittade längs vägen..
Eftermiddagen och kvällen spenderade vi vid poolen på hotellet och nej våra väskor hade fortfarande inte kommit.
Vi hade satt upp ett besök i Zanzibar stad och Stone Town på vår ”to do” lista, det skulle bli morgondagens utflykt.
Innan frukosten gick vi till receptionen för att boka en stor bil som skulle köra oss mot Stone Town, medan vi står där kommer det en taxi och jag tycker mig skymta något gult i baksätet! Vi står kvar medan de bokar in en bil åt oss och ser hur chauffören i taxin öppnar dörren och där stod den, en av våra gula väskor! Tjohoo äntligen tänker vi alla och håller tummarna, det visar sig vara min väska! Jättekul för mig men mina barn och man såg inte riktigt lika glada ut.. Chauffören sa att det var fler väskor på ingående och att de andra säkert skulle komma till ikväll! Vi gick och åt frukost och sedan bar det av mot Zanzibar Town.
Vägen dit var väldigt skumpig men samtidigt är det en viss charm att åka längs med små grusvägar, man ser så mycket av hur folk bor, små affärer, djur etc.
Stone Town upptogs 2000 på Unescos världsarvslista då den är ett utmärkt exempel på swahilisk handelsstad på den afrikanska östkusten. De flesta byggnaderna är från mitten av 1800-talet och det märktes, otroligt vacker stad. Vi gick runt och besökte marknaden (Darajani Bazaar), vandrade omkring i de små gränderna och såg palatset. Vi gjorde ett försök i att hitta var sångaren Freddie Mercury (från gruppen Queen) föddes och bodde ett tag men ingen lycka där.
Vi passade på att äta en god lunch, bestående av olika grillade fiskar samtidigt som vi läste på om hur slavhandeln hade sitt säte här och hur den kända slaverimotståndaren, David Livingston gjorde allt för att motarbeta slaveriet.
Efter varit i och runt Stone Town några timmar hade solen och värmen greppat tag i oss och vi alla längtade tillbaka till poolen på hotellet!
Bilfärden tillbaka var lika skumpig och tror nog vi alla passade på att ta en liten sömntur innan vi svängde in på Hiltons fina område igen. Snabbt upp och byta om till badkläder och det tog inte lång tid innan vi alla njöt av den svalkande poolen.
Double Tree by Hilton var ett bra val av oss, rummen relativt stora och inte ett gigantiskt hotell i sig. Alldeles perfekt med solstolar runt poolen och på stranden, trevlig personal och om än ett något mindre gym men med pingisbord och biljardbord så fanns det alltid nåt att göra för den som ville ta en paus från solen eller ha lite kul efter middagen. Det serverades olika bufféer till lunch/middag varje dag i restaurangen och med en mysig atmosfär hade vi verkligen ingenting att klaga på.
Efter några timmars bad och sol begav vi oss återigen till receptionen för att se om de hört något om de resterande väskorna, och ja de hade nyss kommit och hade redan blivit levererade till våra rum! Lyckan var gjord och efter 4 dagar hade vi nu alla våra egna saker igen!
Den middagen blev om än möjligt ännu trevligare och vi satt alla och skålade medan solen gick ned.
Våra dagar på Zanzibar började nu sakta att ta slut och de sista spenderade vi på stranden, vid poolen och medan vi pratade gamla och nya minnen.
Jag rekommenderar Zanzibar varmt och speciellt i samband med en resa till Tanzania som vi gjorde.
Flygresan hem gick bra och Ethiopian Airways är väldigt smidigt då det endast blir ett kort stopp i Addis Abeba på vägen. Våra timmar i luften gick mest åt att prata om allt vi sett och gjort men även som sig bör börja planera för nästa års äventyr!